Informatie

Ga óók productief aan de slag met een BMO Automatisering voor uw CNC machine! Heeft u een vraag, wilt u vrijblijvend advies? Of wilt u een demo ervaren? Bel naar +31 (0)495 729 640 of vul dan onderstaand uw gegevens in, en één van onze specialisten neemt spoedig contact met op!

    Bedrijfsnaam

    Maak uw keuze
    Gelieve mij terug te bellenInformatieDemo aanvraagROI calculatie

    GTA: Nóg meer onbemande productie-uren

    GTA investeert in 6e BMO Automation robotcel

    Bij GTA zorgen inmiddels zes robotcellen van BMO Automation ervoor dat de machines ’s nachts en in het weekend blijven produceren. Nummer 6 is recent geleverd. Deze belaadt 2 vertandingsmachines, een Modul H200 en H400. GTA creëert hiermee veel flexibiliteit in de productie en verlaagt de kosten. De keuze voor BMO Automation levert GTA nog een ander voordeel in een tijd dat vakmensen schaars zijn.

    GTA levert niet alleen fijnmechanische componenten. In de fabriek in Someren worden ook tandwielen geproduceerd. En voor een aantal klanten bouwen de medewerkers de onderdelen en tandwielen samen in subsystemen of zelfs complete aandrijfsystemen. Paul Hoeks, algemeen directeur, durft wel uitdagingen aan met nieuwe technologie. In de financiële crisis van 2008/09 investeerde hij in een robot van BMO Automation. “De eerste die BMO geleverd heeft”, zegt hij. Er was weinig werk in die periode. Dus veel tijd om te ervaren wat je met zo’n robot kunt doen.

    CNC Automation bij GTA
    Paul Hoeks bij de Platinum 50 robotcel van BMO Automation, gekoppeld aan de MAZAK Integrex J-200S machine. Door de Jobmanager wisselt de machine automatisch van job en staat deze dus niet stil als één taak is afgerond.

    Begin van automatisering

    Hiermee heeft deze robot, die nog steeds in gebruik is, de kiem gelegd voor de uitrol van automatisering binnen GTA. Robotcel 2 van BMO staat aan een MAZAK Integrex j200. Hierop draait 90% van de tijd een vast productenfamilie in verschillende afmetingen. “Af en toe laten we de machine-robotcombinatie andere producten maken.” Ook de derde BMO robot staat aan een MAZAK Integrex, in dit geval een j200S. GTA combineert op deze machine productbelading met stafaanvoer. “Onder 70 mm rond maken we van staf. Als producten niet beschadigd mogen raken, dan neemt de robot ze uit, anders vallen ze in een bak. Alles boven 80 rond plaatst de robot in de machine. Die stukken zijn te zwaar voor stafaanvoer”, legt Paul Hoeks uit. “Met de JobManager van BMO, zodat de cel automatisch kan overschakelen op een ander productserie. De zelfinstellende grijper zorgt er weer voor dat een breed spectrum aan productafmetingen volcontinu beladen kunnen worden.” De mogelijkheden zijn legio: producthandling, aanvoer via de stangenlader, uitnemen via de robot of niet; overname door de subspil om de achterzijde te bewerken, uitnemen via de robot van de subspil. De dubbele grijper pakt met de drie punts grijper de ronde delen én met de twee punts grijper de kubische delen uit de machine. Precies zoals Paul Hoeks voor ogen heeft. “Ik wil alles door elkaar kunnen doen.” GTA heeft lange tijd veel geproduceerd op in totaal zes MAZAK Integrex draaifreescentra. Stap voor stap worden deze multitasking machines vervangen. In de plaats van deze zes machines komen er echter slechts drie terug. Sinds kort staat er bijvoorbeeld een nieuwe MAZAK VTC 530 c, een 3-assig bewerkingscentrum waar BMO een 4e as met pneumatische klem op de tafel heeft geplaatst én een Platinum 50 Frontloader robotcel bij heeft gezet. BMO Engineering heeft deze 4e as gebouwd naar de specifieke eisen van GTA. BMO Precision Parts heeft alle mechanische componenten geproduceerd. Door deze samenwerking kan BMO Automation maatwerk oplossingen in relatief korte tijd realiseren. Paul Hoeks: “Ons freeswerk was te duur omdat we de freesmachines niet geautomatiseerd hadden. Door de nieuwe machine wel te automatiseren, verhogen we de efficiency en ontlasten we de Integrex.” Zo komt er bij de Integrex capaciteit vrij voor complexere producten, waar de draai-freestechnologie zich het meeste voor leent. Want op de verticale CNC-freesmachine is er weliswaar een tweede opspanning nodig, als je kubische delen op een draaifreescombinatie uit rond materiaal maakt, kost dat extra cyclustijd en materiaal. Door te automatiseren, kun je ook minder geavanceerde CNC-machines heel goed inzetten voor daarbij passende producten. Daarom heeft GTA onlangs de 5e BMO cel geplaatst bij de nieuwe MAZAK Quick Turn 200Y draaimachine met Y as en aangedreven gereedschappen. Ook deze combinatie moet een deel van het werk van de Integrex overnemen.

    Self adjusting gripper
    De dubbele zelfinstellende grijper van BMO Automation zorgt voor flexibeler uitnemen van zowel ronde en kubische delen.

    Geautomatiseerd tandwielen frezen

    In de zomer van 2021 nam GTA robotcel nummer 6 van BMO Automation in gebruik. Die wordt gekoppeld aan een Modul H200 vertandingmachine, waarop GTA tandwielen freest van maximaal 200 mm doorsnede. Tegen het eind van dat jaar wordt een tweede afwikkelfreesmachine aan deze robot gekoppeld, een Modul H400 voor tandwielen tot 350 mm doorsnede. BMO Automation voorziet een grijperwisselstation in de cel, zodat de robot tandwielen tussen 180 en 350 mm doorsnede kan beladen. De BMO Jobmanager stuurt de taken naar ofwel de ene of de andere machine. Als je een heel grote serie moet produceren kan de robot zelfs één job op beide machines laten lopen voor een nog kortere doorlooptijd. Voor GTA is dit de eerste automatisering op de vertandingafdeling. Paul Hoeks zegt over de keuze voor een Platinum cel van BMO Automation: “We hadden een ringlader met wisselaar kunnen integreren in de vertandingmachine. Maar die moet je dan voor elke machine kopen. Je bent dus duurder uit én het kost meer vloeroppervlak. Eén robotcel die beide machines belaadt, leek ons een betere oplossing.” In een test heeft BMO Automation aangetoond dat deze oplossing haalbaar is. Het ging daarbij vooral om de nauwkeurigheid waarmee de BMO robot het werkstuk op de Hainbuch spandoorn plaatst. Het werkstuk moet precies gepositioneerd zijn, het mag niet schranken. De robotlaadsystemen van BMO Automation onderscheiden zich qua nauwkeurigheid door de nauwgezette kalibratie. GTA gaat in de geautomatiseerde vertandingcel meerdere batches tandwielen willekeurig door elkaar frezen. Het algoritme in de BMO Jobmanager zorgt daarbij automatisch voor de optimale afstemming, omdat de cyclustijden in de twee machines verschillen. De Jobmanager weet de cyclustijd van beide machines en kiest op basis hiervan welke als eerste beladen wordt. Daarvoor wordt de juiste grijper geselecteerd. Bewaart de vakman de taak, dan kent de Jobmanager bij een repeatorder de behorende cyclustijden nog. Ook als dan op de andere machine een heel andere job draait, zorgt de software direct voor een optimale afstemming.

    Geautomatiseerde GTA producten

    Waarom BMO en MAZAK

    In de verspaningshal van GTA staan op de vertandingmachines van Modul na enkel MAZAK CNC machines en robotcellen van BMO Automation. Dit is een bewuste keuze, die vooral verband houdt met de manier waarop bij GTA gewerkt wordt. Paul Hoeks: “We werken met een cafetariamodel binnen het verschoven uren model. Elke drie maanden kiezen de medewerkers hun werktijden voor de komende periode. Deze keuze moet goed zijn voor iedereen: rendabel voor het bedrijf, fijn voor de werknemers. Onderling regelen de vakmensen dat ze de planning voor de komende drie maanden halen. Die ligt dan vast.” ’s Avonds en in het weekend draaien de CNC-machines met BMO-robots manloos. De ervaren CNC-medewerkers, met competentieniveau a, komen dan terug om een machine om te bouwen, een storing op te lossen of een robotcel opnieuw te beladen voor de volgende reeks onbemande uren. Dat is de terugkomactie, waar GTA voor de medewerkers een aantrekkelijke beloning tegenover stelt. Precies omwille van deze terugkomactie kiest Paul Hoeks voor één merk. Hierdoor zijn de medewerkers flexibel inzetbaar en kunnen ze alle geautomatiseerde productiecellen bedienen. “We hoeven medewerkers niet op te leiden voor verschillende systemen en machines. Omdat elk product al een keer gelopen heeft, kunnen de ervaren medewerkers de machine snel omstellen en de robots beladen. Rangeren noem ik dit. Daarmee gaan we nog meer uren op de geautomatiseerde machines draaien.”

    Automate a Mazak Integrex 200S Mazak Automation
    Door de freesmachines, zoals het 3-assig verticaal bewerkingscentrum, te automatiseren kan GTA de kostprijs reduceren en capaciteit vrij maken op de multitasking machines voor complexere onderdelen. De meeste multitasking machines werken zowel met stafaanvoer als robotcel.

    Menu