Doosan DVF 5000 aan een BMO Platinum 50 Sideloader

Update: Begin 2021 heeft de klant ervoor gekozen om een tweede Doosan DVF 5000 CNC machine aan de combinatie toe te voegen.

De Doosan DVF 5000 is gekoppeld aan een BMO Platinum 50 Sideloader. Het nieuwe 5-assige DVF 5000 bewerkingscentrum van Doosan met de Platinum Sideloader van BMO, waarmee 24/7onbemand kan worden geproduceerd.

“Minstens 80% geautomatiseerde productie”

Als je weet dat de vele leidingen in moderne personenauto’s en supercars worden geproduceerd met toleranties vanaf 0,05 mm, dan vraag je je natuurlijk onmiddellijk af: ‘How do they do it?’ Het antwoord is te vinden bij GeTech in het Drentse Westerbork. Omringd door een state-of-the art machinepark met hoofdrollen voor Doosan Machine Tools bewerkingsmachines en Robotautomatiseringen van BMO Automation, legt directeur/eigenaar Jan Geerts uit hoe zijn controlemiddelen producenten van leidingwerk in staat stellen om fabelachtige nauwkeurigheden te realiseren.

 “Zo’n 95% van onze omzet realiseren we buiten Nederland,” vertelt Jan Geerts over het in 2003 opgerichte GeTech dat medio vorig jaar een prachtig nieuw bedrijfscomplex in gebruik nam en in deze nichemarkt mondiaal aan de top staat. “We begonnen met drie medewerkers. Nu hebben we er meer dan twintig. Onze klanten zijn toeleveranciers die als OEM’er montageklaar leidingwerk leveren (voor airco, brandstof, remmen, koelvloeistof, lucht, etc.) aan automobielfabrikanten over de hele wereld. Van Duitsland en Italië, tot en met Mexico en het Verre Oosten. Zelfs in de Bugatti Veyron en andere indrukwekkende supercars zit leidingwerk waarvan de vorm en afmetingen met onze systemen wordt gecontroleerd. De techniek evolueert steeds verder. Zo bieden we inmiddels controlesystemen met ingebouwde sensoren en maken we ook controlesystemen voor het leidingwerk in vliegtuigen.”

Compromisloze pasvorm

“Naadloos passend leidingwerk is voor iedereen cruciaal, maar met name voor fabrikanten die met assemblagerobots werken,” vervolgt Jan Geerts. “Dan is er geen enkele ruimte voor afwijkingen, in welk kader sommige (sport)automerken overigens erg ver gaan. Die hebben het dan opeens over toleranties van 0,05 mm, wat extreem hoge eisen stelt aan de nauwkeurigheden van de controlemallen die wij daarvoor maken. De onderdelen hiervan worden met parametrische 3D-CAD software ontwikkeld, op CNC-gestuurde bewerkingscentra geproduceerd, vervolgens op de micron nauwkeurig gemonteerd en tot slot op onze 3D meetmachine gecontroleerd.”

Doosan CNC met BMO Automation robotcel

“Als Nederlandse producent heeft het geen zin te streven naar meer personeel. Je moet het vooral zoeken in productie-optimalisatie,” benadrukt Jan Geerts. “We hadden al een Doosan Lynx draaimachine gekoppeld aan een robotautomatisering van BMO. Daar hebben wij nu een door Dormac geleverde 5-assige Doosan DVF5000-5AX bewerkingscentrum bij gezet, geautomatiseerd door een BMO Platinum Sideloader. Prachtige combinatie, waarmee onze automatiseringsgraad weer verder toenam. We willen in dit streven overigens niet te veel verschillende machinemerken in huis halen. Dat hoeft voor ons ook niet. Doosan bevalt ons prima, wat ook geldt voor de service van Dormac CNC Solutions én van BMO Automation.  Waarmee een perfecte basis wordt gelegd voor verdere productie-optimalisatie.”

Doosan DNM 400 – Titanium 50
Doosan Puma 2600 LSY – Iridium 25 Frontloader